Siirry pääsisältöön

Dr. Antti Hernesniemi : Framtidsstrategier vid Åbo Akademi. Meddelanden från Åbo Akademi 8 2013.


http://web.abo.fi/meddelanden/pdf/Meddelanden_2013_08.pdf



Framtidsstrategier i ÅA

Jag tittade i går 15.4. 2013 via internet på diskussionen i ASA angående ÅA’s „framtida strategi“. Man sade att ett universitet skall undervisa, forska och ha samverkan med någonting. Man sade. att ÅA är ett litet universitet. Det lär ha nackdelar, men  också positiva sidor.“Alla känner varandra“. Styrelsens ordförande sade, att det fanns en positiv stämning i mötet. Arbetsgruppernas ordföranden nämnde många abstrakta, industriella termer, liksom „produktion“, „att leverera“, „genomströmma“.

Det var en åhörare i slutet av diskussion som nämnde, tycker jag, kvällens viktigaste begrepp: „socioetiskt“, och „faktiskt behov“. Jag anser också att i dag och i morgon behöver vi universitet, där man klart definierar med konkreta ord vad ett universitet strävar till.  Jag anser att vi behöver universitet, som försöker göra världen ett bättre ställe än nu, universitet som minskar ojämlikhet, våld, som minskar förorening, som minskar rasism. Lokalt och internationellt.

Jag är allt som allt glad att jag studerar i ÅA. Jag har haft fina erfarenheter här och där.  Jag är glad att jag till exempel fick möjlighet att arbeta i Mimers Brun, för två or sedan, då jag behövde ett lugnt ställe utan mobiltelefoner och klackande skor.

Mina erfarenheter av  omgivningsinitiativ i ÅA är inte dock mycket glädjande.  Jag  - liksom några andra - kan inte koncentrera mig i närhet av hårda mekaniska ljud, till exempel buller av lövblåsare. De ursakar veckotals störande buller på vår och höst nära ÅA‘s huvudbibliotek och annorstädes i kampus. Därför gjorde jag i 2011 ett initiativ att göra Åbo Akademi ett bullerfritt och, på samma gång,  ett rökfritt universitet. Mitt första brev gick till högsta kansliet. Efter fyra månader och efter min förnyade fråga fick jag svar, att lövblåsarärendet  inte hör till Akademin utan det är stadens sak. Jag gjorde ett nytt initiativ i samma sak till arbetsskyddskommitten i ÅA för ett år sedan, i april 2012 (se bilaga). Jag har  i n t e   fått ett svar.

Hur är det möjligt att man inte ens svarar till praktiska och vettiga frågor som skickas till Akademin ? 


Åbo 16.4.2013

Antti Hernesniemi
Magister-linje studerande i musikvetenskap
Dr. med.
ÅA

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Take Care of Your Hands Pianist ! By Composer-pianist Dr. A S Hernesniemi