Siirry pääsisältöön

Veke, Veikko Hangaslahti - muusikko, rumpali, Ruovesi

 Muistikuvia Vekestä

 


Veke oli tarkka vaatteistaan. Niitten piti olla hyvännäköset. Se oli kuitenki vähän ku heinäsirkka. Mut kyllä se teki ”tavallisia” töitäki. 1960-70 -luvuilla se soitti  muusikkona pyöreet kymmenen vuotta. Niistä vuosista jäi eläkkeet saamatta.

Veke – Verneks sanottiin kans - oli mulle ystävä ja sukupolvitoveri. Se oli mua muutaman vuoden vanhempi, ehdin kai kuitenkin olla samaan aikaan oppikoulussaki. Kun sen näki kylällä, tuntu mukavalle. Oli heti jotain hauskaa juttelemista.  Sillä oli tollanen tepsutteleva kävelytyyli.

Mä kävin pari kertaa soittelemassa Veken kans sen kotitalon vintillä, jossa sen rummut oli. Soitettiin vuorotellen rumpuja ja juteltiin. Äänitin meidän yhtä tapaamista elokuussa -82.

Kuuntelen tuota nauhaa. Veken soittotapa on  elävä, mukaantempaava. Veke: ”Mä löysin oman tyylin”; ”Kehitin tollasta afrokubana-tyyliä”; ”Yleisö tykkää että svengaa”. Spontaani ja innostava soittaja. Soittaa hyvin sekä kapuloilla että vispilöillä. ”Haihattia pitää soittaa päkiällä. Ei niin ku saappaat jalassa”, sanoo Veke. Sen lattarit on hienot. ”Saa tulla kuka vaan kuuluisuus rinnalle, niin mä pesen ne”. Mut väliin nelikymppisenä huokaa et ”mä en saa mun soittoo elään”. 

Veke on parhaimmillaan ku se soittaa toisten kanssa. Kappaleen alettua huomaa heti, kun se on rummuissa, et sen kapulointi tai vispilöinti panee homman liikkeeseen. Toisen soitto alkaa niin ku poreilla eri tavalla, verrattuna siihen ku jos se soittais yksin. Veke tajuaa kappaleen, rauhallinen tai reipas, se tajuaa sen luonteen. Se kehystää, iskuttaa ja nostaa  esiin toisen soittajan osuuden.

Suomalaisista Veke piti Anssi Pethmania hyvänä rumpalina. Edvard Vesala oli liian moderni.  ”Ei sovi tanssimusiikkiin”. Esko Rosnell oli ”hyvä vasuri”. Matti Oilingia Veke oli kuunnellu ja ollu sen opetuksessa. Se kerto parikin kertaa mitä Oiling oli sanonu.

Veken ensimmäinen keikka oli ollu Väärinmajan Tapiolassa. ”Pesäpallopiireistä” – sano Veke - olleen Rolf Sukasen vaimo oli hakenu yhtyeen soittamaan.  (Pesäpallossa Veke – hyvä kaikessa pallopelissä - pelas kakkospesää. ”Se oli helpoin paikka”).  Semmonen ku Ritva Salo oli laulajana, Salonsaaresta. Niin yhtyeessäsoitto alko ja tuli ammatiks. Veke kerto, että se on soittanu Suomen jokaisessa kunnassa,  Ahvenanmaan kuntia lukuunottamatta.

60-luvun alussa, armeijassa, Vekellä oli mukana Asunnan Pekan rummut ja Veke soitti inttikavereiden kans. Se oli siellä Lahdessa soittanu useesti Kansantalolla. Joku Juhani Ikonen oli ollu innoissaan yhtyeestä. Joku Raimo Kyröviita oli ollu tenoristi.  Veke oli saanu ”suntista”, palveluvapaita, soittojen ansiosta. Niitä oli jääny pitämättäki. Kauppa-opistoaikana Veke asu Tampereella. Kävi koulua mut soitti samaan aikaan yhtyeessä.

Veken ensimmäinen vakiyhtye oli ruoveteläinen Matti Pakan kvintetti, jossa  Pekka Asunta, Veken rumpalikaveri, soitti pitkään.  Mukana oli Veikko Sahi kitarassa. Se piirtäjä. ”Maalaa kakskyt taulua samasta aiheesta”, kerto Veke.  ”Onhan sillä tauluja Tukholmassa”.  Jussi Sahi bassossa. Sitte oli Tuure Pääskynen, tai Pääskyaho. Soitti saksofonia ja klarinettia.  - Veken mielestä ruoveteläinen Eero Raivio, samaan aikaan koulussa, oli ”loistava kitaransoittaja”. ”Sillä oli oma improvisointisysteemi”. ”Hyvä transponoimaan” (kitaralla on kyllä helppo transponoida; Veke ei soittanu  ku rumpuja).

Sitte on Kari Kuuvan yhtye. Kun Veke pääs armeijasta, se soitti sen yhtyeessä.  Kuuvaa kutsuttiin sillon lempinimellä ”Cooper”. Ajankohta oli noin 64 - 66. Kuuva oli ollu hyvä soittaja. Joku kerta kitaran kaula meni poikki. Turkulainen ammattimies korjas sit sen. Yhtyeessä soitti Kari Kuuva, laulu ja kitara. Mika Sundqvist bassossa. Esko Syvinki soitti urkuja. Ja Veke siis rumpuja. Esittivät mm. Elvistä, sen ”Jail-House-Rokkia”.  Alkuun Kuuva ei esittäny omia kappaleitaan niin ku  ”Vanha Pelargonia”, ”Lärvätsalo Go Go” ja ”Pikku Nina”. ”Niitä kuunneltiin armeijassa”. Veken mukaan Kari Kuuva oli vaatimaton persoona eikä halunnu et sitä pidettäs jonain tähtenä.

Kulku keikoille suju niin että Vekellä oli ajokortti. Se toimi kuskina.  Kerran oli menty etuajo-oikeutetun tien yli Kuuvan MG:llä. Vaarallinen tilanne.  Yleensä kuljettiin Volvo Duetti -pakkarilla.  Eteen ei mahtunu juuri ketään, ku auto oli niin täynnä. Veke toimi lisäks kasöörinä. Kuuvalle eniten: yhtä paljo ku yhteensä muille.

Yks kokoonpano oli Rauno Floorin. Se soitti kans havaijinkitaraa. ”Kohtalainen, ei erinomainen soittaja”. Floorin yhtye säesti myös Marion Rungia. Kahdella keikalla Rung oli antanu Vekelle rumpalin nuotit. ”Ne oli aika yksinkertaiset oppia”.

Sitte oli Jukka Kuoppamäen ryhmä. Veke oli rummuissa. Reto Yrjölä oli saksofonisti.  Kuljettiin punavalkosella Plymouthilla. Kuoppamäki oli käyny Ruovedellä joitakin vuosia sitte esiintymässä Pyynikkilässä. Ollu ”kovasti säveltäjää”. Sanonu Vekelle että ”et sää tiedä näistä hommista enää mitään”.

Taisto Tammen yhtye oli yks jossa Veke soitti. Ja sit oli vielä Unto Satorannan  ruoveteläinen ryhmä. Johtaja siinä oli Seppo Nieminen, haitaristi. Basisti oli Hannu Niemi ja se laulo.

Veke. Se oli yleensä hyväntuulinen ja puhelias. Eloisat, mieleen jäävät kasvot: niin ku sillä aina olis ollu joku jekku menossa. Vakionäky kylällä käydessä, vuosikymmenten ajan. Osas ottaa asiat rennosti. Ku se myi kaupassa urheilutarvikkeita, tuli tunne niin ku se vaan huvikseen olis ollu siellä pyörimässä. Tuntu että sillä oli aina hyvä tunnelma.

 

Veke rumpujensa ääressä kotonaan Ruovedellä. Kuva: Antti Hernesniemi 2015.


Antti Hernesniemi


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Take Care of Your Hands Pianist ! By Composer-pianist Dr. A S Hernesniemi