Antti Hernesniemi
Ajanhengen etsintää kitarayhtyeessä 1960-luvulla
Suomeen kuten muihinkin Pohjoismaihin tuli 1960-luvulla
englantilais-amerikkalainen sähkökitaramusiikki, jota myöhemmin alettiin kutsua
rock and roll-musiikiksi. Tarkoituksenani on kuvata maamme maaseutukunnan
tasolla tätä nuorten kitarayhtyemuotia, joka eri tavoin levisi läntisessä
maailmassa joka puolelle. Tässä esityksessäni on pääosin kaksi
tasoa. Ne ovat musiikin kansallis-kansainvälinen taso ja erään nuorisoyhtyeen
maalaiskunta- eli paikallinen taso. Selvittelen mainitun musiikki-ilmiön
vaikutusta maalaisnuorten perustamaan kitarayhtyeeseen ja sen jäsenten
elämäntapoihin, laulaja- ja soittajakehitykseen ja varttumiseen yhteisössä.
Kulttuurinen tilanne sodan jälkeen
Toisen maailmansodan jälkeen 1940-luvulla alkoi levyteollisuus kukoistaa
läntisessä maailmassa, Yhdysvallat ja Eurooppa etunenässä. Parin
suosikkikappaleen levyttäminen vinyylilevyille - singleille tai ns. EP-levyille
- ja niiden soittaminen kaupallisilla radiokanavilla ynnä levypainosten
myyminen levykaupoissa tarjosi sekä soolo- että yhtye-esiintyjille uudet
markkinat, joista aikaisemmin ei voitu kuvitella. Sodan jälkeen henkinen
ilmapiiri oli Euroopan nuorille ankeahko kokea, kun ajankohtainen, oman
sukupolven luoma, elämäniloinen ja piristävä musiikki puuttui. Sellainen
musiikki voisi täyttää kodit ja erilaiset
tapaamispaikat. Aineellisen ja henkisen hävityksen ja frustraation
jälkeen oli voimakas henkinen tarve ja kaupallinen tilaus joka nuoren ostajan musiikille. Sitä oli oleva sähkökitaroin varustetun yhtyeen rytmimusiikki.
Ruotsalainen musiikintutkija Alf Arvidsson toteaa: ”Rockmusiikin synty ja
olemassaolo on erottamattomasti yhdistynyt kaupallisen musiikkiteollisuuden
kanssa.” (Arvidsson 1985; käännös AH). Tässä esityksessä käytän
rock-musiikkikäsitettä hänen tapaansa koskemaan laajasti
kitarayhtyemusiikkia (Se tarkoittaa hänellä myös myöhemmin yleiseksi
tulleita lajeja, esimerkiksi nimityksin punk, ska, reggae,
heavyrock jne.).
Kitarayhtye on yhtye jossa soittimina on
kaksi sähkökitaraa, bassokitara ja rummut. Yhtyeen jäsenet myös laulavat
mikrofonien ja äänentoistolaitteiden avulla. Rock and rollin ja
sähkökitaramusiikin, myöhemmin myös Suomessa hieman vähättelevällä
nimellä rautalankamusiikin, tuloa on kuvattu Suomeen valokuviin ja
haastatteluihin perustuvissa teoksissa (Nyberg 1984). Rock tai rock
and roll on musiikkia, joka syntyi Yhdysvalloissa 1950-luvun alussa
kahdesta perinteestä: mustan väestön blues- ja negrospirituaalimusiikin sekä
eurooppalais-amerikkalaisen valkoisen väestön musiikkiperinteen pohjalta.
Kitarayhtyemuodilla Suomessa 1960-luvulla oli edeltäjiä; se ei tullut
tyhjästä. Tällaisia tanssi- ja iskelmämusiikkia esittäviä yhtyeitä olivat
varttuneempien tanssiyhtyeet, esimerkiksi erilaiset tango-yhtyeet: Taisto
Tammen yhtye ja vastaavat. Sen edeltäjiä olivat myös erilaiset humppa-
ja jazz-yhtyeet, joita kiersi maan tanssipaikoilla, nuorisoseurojen
taloilla ja työväentaloilla. Myös olivat edeltäjiä erilaiset
kansansoittaja- eli pelimanniyhtyeet, pääosin viulu- tai kitarakokoonpanoina.
Voimakkaasti USA:sta ja Englannista esille tullut folk-musiikki kuului myös
suositun nuorisomusiikin kokonaisuuteen Suomessakin. Se täydensi kitaramusiikin
ja oli sen runollinen versio kitaratrubaduurin hahmossa. Sen viitekehys oli
osittain myös Hippie-liike, ”vapauden ja rakkauden ideologia”,
jonka aatteita ja elämäntapoja alkoi tulla maahamme 1960-luvun puolivälistä
lähtien.
Kitarayhtyeitä konserteissa ja tanssipaikoilla 1960-luvulta
Ystäväni Nina oli vv. 1964 - 1966 käynyt Helsingissä Messuhallissa
(nykyinen Kisahalli) kuuntelemassa The Islanders-yhtyettä (Suomi).
Natsalla Helsingissä hän oli kuullut englantilaisia The Swinging Blue Jeans ja
Renegades-yhtyeitä. Helsingin Jäähallissa hän oli nähnyt
ruotsalaiset The Hepstars ja The Shanes-yhtyeet. Tapanilan
Urheiluhallissa hän oli kuunnellut Donovan’ia, englantilaista suosittua
folklaulajaa. Espoossa Tuomarilan VPK:lla hän oli paikalla, kun
suomalainen Jim and the Beatmakers-yhtye soitti. (AH:n haastattelut:
Nina 2011).
Itse näin ja kuulin samoina vuosina Ruovedellä Pohjois-Hämeessä
seuraavia yhtyeitä: ruotsalainen The Mavericks soitti VPK:n lavalla (saatoin
vain kuunnella heitä – en ikäni vuoksi päässyt paikalle). Samoin siellä
soittivat myöhemmin tamperelainen Rale and the Matthews, jotka näin paikan
päällä. Heidän soittajistaan kehittyi myöhemmin Kaseva-yhtye. The
Islanders kävi Ruoveden Urheilutalolla ja olin paikalla. Aitoossa
Kirkastus-juhlilla soitti erittäin suosittu englantilais-yhtye The Renegades
Birminghamista. Mikään ulkolainen yhtye ei kai ole keikkaillut Suomessa
1960-luvulla sellaisella menestyksellä ja niin paljon kuin The Renegades.
Heidän levyjään on myös myyty hyvin runsaasti.
Syntymäkunnassani Kannuksessa Keski-Pohjanmaalla, Lestijoen lavalla,
näin suomalaisen laulajan, Robin (Esa Simonen), yhtyeineen.
Sähkökitaran nousu suosikkisoittimeksi
Mikä sitten aikaansai nimenomaan sähkökitaran nousun yhtyeiden keskeiseksi
soittimeksi ? Näyttää siltä, että modernin yhteiskunnan koneellisen
liikkumisen ja konelaitteiden luomaan ääniympäristöön perustuva
musiikki - pohjana olisivat mm. koneiden moottoriäänet ja niitten
imitointi - ei ollut vielä ennen sähkökitarayhtyeiden aikaa tullut
hahmotetuksi ja luoduksi populaarimusiikin tasolla. Taidemusiikissa oli jo
pitkään tehty erilaisia kokeiluita.
Yhdysvalloissa 1950-luvun alussa mustan musiikin pohjalta kehittynyt rock
& roll-musiikki oli jo ottanut saksofonien ja rumpujen ohella keskeiseksi
soittimeksi sähkökitaran. Sen kehittäjiä on ollut mm. amerikkalainen kitaristi
ja innovaattori Les Paul. Esimerkki hänen luomuksistaan on kitara Gibson Les
Paul Standard. Siinä kuten monissa muissa myöhemmissä vastaavissa on
sähkökitaran jatkokehitetyillä ääniominaisuuksilla luotu omintakeinen ja
suosituksi tullut soitin. Sitä on ollut vaikea matkia muilla instrumenteilla (Marshall
1985).
Ykkösten ykkönen – The Beatles
The Beatles-yhtye kärjessä muovasivat muut englantilaiset yhtyeet
amerikkalaisesta rock&rollista musiikkigenren, joka kosketti laulu- ja
soittotavallaan ja rytmillään yleisöä ympäri maailman. The Beatles-yhtyeen
elämäntapa, taiteilijuus, rentous, nuorten välittömyys, vitsikkyys ja
kekseliäisyys välittyi ja tuli suosituksi musiikin lisäksi myös elokuvissa,
joissa he olivat pääosissa: A Hard Days Night ( Burke 1964) ja Help ! (Hine
1965).
Yhtyeen jäsenillä oli voimakas synergia ja omat vahvuutensa. Vaikka
näin: Paul on söpö ja hyvä laulamaan, Ringo söpö ja reilu. George
on hyvä soittamaan ja sopivan vakavakin välillä. John on
ylivoimaisen nokkela kommenteissaan. Hänen äänensä on niin makean raaka. John
alkoi tuntua joillekin ehkä ylpeältä ja erikoiselta. Sitä hänen ensimmäinen
kirjansa myös tuntui varmaan joillekin edustavan (Lennon 1965).
Me nuoret Suomen maaseudulla emme alkuun tienneet
paljonkaan George Martinista, yhtyeen tuottajasta ja ”viidennestä
beatlesta”, emmekä yhtyeen managerista Brian Epsteinista. Mutta Liverpoolin
sijainnin opimme kyllä nopeasti. Ja yhtyeen jäsenten nimet ja niiden
kirjoitustavan. Meille tuon nelikon aikaansaama järisyttävä elämänvirta oli
suora yhteys maan keskukseen, kaikkeen maailman alkuvoimaan. Siltä tuntui kun
näki ja kuuli heidän laulavan ensimmäisen kerran Suomen televisiossa vuonne
1963 ”She loves you” ja ”I want to hold your hand”.
Beatles-fanit kärsivät yhtyeen jäsenten, Johnin, Paulin, Georgen ja Ringon
kanssa heidän vaiheissaan. Seurasivat heidän seurusteluaan.
Kouluvihoissa oli yhtyeen kuvia. Alkoi tulla college-paitoja, joissa oli heidän
kuviaan. USA:ssa myytiin leivoksia, joiden päälle oli pursutettu
Beatles-tukkamainen kuorrute (Schaffner 1983). Lukuista
ikätoverini pitivät laillani heidän suuria yhtye- tai henkilökuviaan huoneen
seinällä. Jokaisella oli oma ”suosikki-biitles”.
The Beatles ja muut englantilais-amerikkalaiset kitarayhtyeet saivat
lukemattomia seuraajia eri maissa, ilmeisesti kymmenvuotiaista keski-ikäisiin.
Kyseessä oli siis musiikin lisäksi elämäntapa ja muoti, esimerkiksi tukka- ja
kenkämuoti. Teini-ikäiset pojat, jotka alkoivat pitää pitkää tukkaa
maalla, saivat jatkuvasti huomautuksia ulkonäöstään. ”Annanko mää sulle
parturirahan että pääset parturiin?” ”Ooksää tyttö vai poika?” Nämä olivat
tavallisia kommentteja 1960-luvun puolivälin jälkeen, kun meni maalla
esimerkiksi bussiin tai matkahuoltoon.
Suomi ja uusi nuorisomusiikki
Kitaramusiikin tulo ja ”rautalankayhtyeiden” synty Suomessa alkoi samoihin
aikoihin, 1960-luvun alussa, kun sellaisten laulajien kuin Elvis
Presleyn samoin kuin Paul Ankan levytykset tulivat suosituiksi maassamme.
Molempien amerikkalaisten laulajien ympärille kehittyi voimakas ihailija-liike.
Perustettiin fan-klubeja, USA:n mallin mukaan. Suomessa pidettiin
muitten maitten tapaan rock & roll-laulukilpailuja. Rock &
roll yleistyi myös tanssina. Pidettiin tanssikilpailuja. Eri tanssilajeista
myös twist-niminen tanssi yleistyi.
Suomessa varsinaisten nuorten kitarayhtyeiden edeltäjiä olivat
varttuneempien soittajien kitarakokeilut. Mm. Onni Gideon, Herbert Katz ja
Heikki Laurila valmistivat tietä nuorten räväköiden kitarayhtyeiden
esiintulolle (Nyberg 1984). Ensimmäisiä nuorten kuuluisuutta saaneita kitarayhtyeitä
olivat mm. The Sounds, The Esquires ja The
Islanders. Yhtyeissä oli vuosikymmenen alussa usein vain
pelkkä soittajisto ilman laulajia tai laulusolistia. Nuorten
yhtyeillä alkoi tällöin olla käytännössä vain englantilaisia nimiä. Nimi
muodostettiin joko määrätyn muodon monikollisella ilmaisulla. Myös erisnimen
genetiiviä käytettiin band-sanan edessä.
Kokemukset omasta yhtyeestä
Yhtyeemme The Väinämöinens muodostettiin neljän luokkatoverin kesken. Meitä
oli neljä poikaa - Markku N, Jarmo, Markku M ja minä; iät 14 - 16
vuotta. Koulumme oli pohjoishämäläinen yhteiskoulu.
Perustamisajankohta oli syksy 1964. Tapasimme tietysti joka päivä koulussa.
Puhuimme kaikki välitunnit bändistämme. Harjoituksissa
kävimme omalla koulullamme. Harjoitukset sunnuntaina
häiritsivät joskus naapuria, kun harjoitussalin ikkuna oli auki.
Englantilaisia kappaleita laulettiin alkukielellä. Niitä opeteltiin
levyiltä ja nauhoituksista. Joistakin suosikkikappaleista oli saatavissa heti
nuotteja sanoineen. Laulujen opettelusta seurasi se, että yhtyeen
jäsenten englannintaito nousi selvästi. Meillä oli noin
kolmenkymmenen kappaleen ohjelmisto, joista suurin osa oli englanninkielisiä.
Laulut olivat sellaisilta yhtyeilta ja esittäjiltä kuin The Beatles, Rolling
Stones, The Animals, Roy Orbison, jne. Teimme myös omia kappaleita,
englannin- ja suomenkielisin tekstein. Yhtyeemme musiikki ja
ohjelmistomme monipuolistui ja soiton ja laulun taso nousi kahden ja puolen
vuoden aikana. Esiinnyimme Urheilutalolla, teinikonventeissa omalla
yhteiskoululla ja naapurikunnan yhteiskoululla. Myös soitimme
tanssilava ”Baabelilla” Muroleessa. Sitä ennen meillä oli
oma konsertti keväällä 1966 yhteiskoulussa.
Ne, jotka yhtyeessä rakensivat vahvistimia ja erilaisia johto- ja
mikrofoniversioita saivat runsaasti alan käytännön kokemusta. Uusia
laitetavoitteita löytyi viikoittain. Vahvistimet tai soittimet eivät
välillä toimineet. Toisaalta koska laitteiden alkutaso oli hyvin hutera –
meillä oli alkuun tavallisia putkiradioita - tuli niihin helposti vikoja. Oli
välttämättä saatava nopeasti uusia ja parempia. Jollakin kilpailevalla
yhtyeellä näytti aina väliin olevan paremmat ja kalliimmat laitteet kuin
meillä. Ostin itsekin vanhemmilta salaa uusia rumpuja, koska vanhemmat
suhtautuivat nuivasti bändisoittamiseeni.
Pukeuduimme ajan tavan mukaan esiintyessä aluksi punaisiin liiveihin.
Niistä kuitenkin luovuimme aika pian. ”Beatles-saappaat” eli nilkkaan asti
nousevat saappaat olivat erityisesti rumpalilla kätevät. Armeijan
käytettyjä vaatteita piti saada.
Vanhemmat ihmiset sanoivat ääneen silloin tällöin, että bändisoittaminen
turmelisi nuoren ja koulunkäynnistä ei pian tulisi mitään. Mekin jouduimme
parin soittovuoden jälkeen matematiikan opettajan puhutteluun, vaikka
pärjäsimme kaikki hyvin koulussa. Mutta ilmeisesti joku meistä oli saanut
”vain” seiskan ja niin opettaja pyysi meidät yhdessä puheilleen ja antoi meille
varoittavia ohjeita.
Yhtyeessämme oli innostuksen ja yhteishengen lisäksi myös jännitteitä. Joku
soittaja ei väliin hyväksynyt jonkun toisen näkemystä. Asia saattoi jäädä
hiertämään. Lopulta yhtyeemme hajosi kaksi kertaa. Ensimmäisen kerran muut
kolme jättivät bassonsoittajan sivuun parin vuoden soiton jälkeen. Saimme uuden
basistin. Koska olin kehittynyt jonkin verran jazz-tyylisen
pianomusiikin soitossa, lähdin uusien musiikillisten virikkeiden vuoksi
yhtyeestä. Niin siirryimme uuden basistin kanssa koulun
jazz-yhtyeeseen. Kitarayhtyeemme kaksi jäljelle jäänyttä jäsentä ei tämän
jälkeen enää koonnut uutta yhtyettä.
Yhtyeemme ei osallistunut bändien soittokilpailuihin. Sen sijaan voitimme
kitarayhtyeiden kansallisen leuanvetokilpailun. Sen järjesti Seura-lehti vuonna
1965. Yhtyeemme tulosta (yhteensä 66 vetoa; eli 16,5 leuanvetoa / soittaja) ei
mikään toinen yhtye ylittänyt. Lehden kilpailu loppui siihen.
Meillä oli musiikillinen pyrkimys paikalliseen ja sitä laajempaankin
suosioon. Kerran kävimme keskustelemassa asiasta Jormas-yhtyeen managerin
luona, kun hänen, keski-ikäisen viihdeyrittäjän, yhtye oli paikkakunnalla. Hän
ei ”sillä kertaa” ollut kiinnostunut meistä. Kerran kirjoitin
kirjeen levy-yhtiöön. Ehdotin että tulisimme tekemään koelevyn. Tämä hanke
torjuttiin ystävällisesti. Teimme itse markkinointia. Kirjoitimme
luonnosteni pohjalta Helsingin Sanomien Nuorten osastoon pari kirjettä, joissa
kerroimme yhtyeestämme. Mukana oli valokuva. Molemmat kuvat julkaistiin. Tarjouduin
myös pitämään nuorisomusiikin juttupalstaa, nykyään sanottaisiin ”kolumnia”,
Aamulehdessä. Se ei johtanut työsuhteeseen. Saimme ihailijapostia. Kirjoittajia
olivat yleensä pari vuotta meitä nuorempia saman koulun tyttöjä.
Yhtyeemme eli pienoiskoossa varttuneempien ja tunnettujen yhtyeiden vaiheita. Meillä
oli omat soittotilaisuutemme. Jälkeen katsoen pääsimme ehkä ääneen
lausumattomaan tavoitteeseemme. Soitimme aikuisten tanssitilaisuudessa. Toisena
yhtyeenä oli – kuten silloin usein – keski-ikäisten soittajien tanssiyhtye.
Mikä on ollut yhtyeemme merkitys meille sen jäsenille? Soitto-
ja laulutaitomme on kehittynyt. Kielitaitomme on vahvistunut ja
monipuolistunut. Olemme saaneet asettaa tavoitteita ja kokea jännittäviä
yhteisiä elämyksiä. Minulle musiikista alkoi muodostua hyvin
merkittävä osa elämääni.
Pari ajatusta
Folkloristiikan tietojen karttuessa tulee mieleen analogia reki-lauluista
ja ”kalevalaisesta” runosta. Edellinen alkoi syrjäyttää jälkimmäistä pari sataa
vuotta sitten. Kyseessä oli kulttuurinen tapahtuma, jossa läntinen perinne
alkoi syrjäyttää vanhaa pohjoista perinnettä. Formaatti korvasi
formaatin. Eikö 1960-luvullakin tapahtunut läntisessä maailmassa
samantyylisiä asioita: uusi rock-perinne oli elinvoimaisempi ja nuorisoon
koskettavammin tarttuva kuin aikaisempi vallitseva iskelmäperinne ?
Olisi kiinnostavaa tietää, paljonko kitarayhtyeitä vaikutti Suomessa noina
vuosina. Mitä niiden soittajista on kehittynyt? Miten he itse
näkevät yhtyeidensä merkityksen? Arvidsson näkee, että näillä
yhtyeillä, jotka eivät ole varsinaisia kaupallisia menestyjiä vaan
paikallisesti merkittäviä, on omaa laaja vaikutuksensa alueensa ja soittajiensa
elämään. Tämä musiikillinen toiminta on melko vähän tutkittua. (Arvidsson
1985).
Aineisto
The Väinämöinens-yhtyeen jäsenten kotiarkistot.
Haastattelu Nina 26.3.2011.
Kirjallisuus
Arvidsson, Alf. Rock-musiken I lokalsamhället. nord nytt. nordisk
tidsskrift for folklivsforskning. Särnummer: Den musikaliska
kulturvariabeln (Red. Av Alf Arvidsson). udgivet af Nefa Norden. 24: 5-16. Marts 1985.
Burke, John. A Hard Days
Night. A Pan Original. Pan Books Ltd. London 1964. A novel
by John Burke based on the original screeenplay by Alun Owen. 128 p.
(Filmikäsikirjoitus kirjaksi painettuna ja valokuvin varustettuna).
Hine, Al. The
Beatles in Help ! Novelisation by Al Hine. A
Mayflower Roll Paperback. London.
1965. (Filmikäsikirjoitus kirjaksi painettuna ja valokuvin
varustettuna).
Lennon, John. In His Own Write. Macmillan & Scribner. London. 1965.
Marshall, Tony. Gitarr. Kirjassa Musikmakarens
handbok. Toimittanut Martin, George. P. A. Norstedt
& Söners Förlag. Stockholm 1985.
Nyberg, Hannu. Rockista
rautalankaan. Otava. 1984.
Schaffner, Nicholas. The
British Invasion. From the First Wave to the New Wave… featuring The
Beatles The Rolling Stones The Who The Kinks Pink Floyd T. Rex Dawid
Bowie plus “The British Hot Hundred”. McGraw-Hill
Book Company. New York - London - Toronto. 1983.
The Väinämöinens-yhtyettä. (Piirros: A H:mi).
The Väinämöinens keikalla (Piirros: A H:mi).
Kommentit