Antti Hernesniemi: Vårt elgitarrband The Väinämöinens
Skolkörer
leddes av
lärarna. Inget av mina band var ledda av
fullvuxna. Detta betydde att i kör lärde jag den äldre generationens musik, den
musik som körens dirigent hade valt. I vårt band däremot, så primitivt vår
musik än i början var, gjorde vi allt själv. Vi - fyra pojkar: Markku N, Jarmo, Markku M och jag - valde den musik som vi ville
behärska och vi skapade, köpte och
samlade själva våra instrument,
förstärkare och högtalare. Vi
gjorde också egna sånger med egna melodier, rytm och ackord till egna
texter. Vi var på väg att bli unga
kunniga professionella beatmusiker (nuförtiden skulle man säga rockmusiker).
Men denna genre räckte inte
till för mig. Jag
var intresserad av mera mångsidig musik.
Jag fick ju klassisk skolning under mina pianolektioner som
tonåring. Men jag ville ha någonting
mera rytmiskt och mera inspirerande än t.ex.
Czernys pianostycken. De och några andra för mig tråkiga stycken kunde inte
tillfred ställa en ung mans instinkter, som fick mig att leta efter någonting
som känns ända in i ryggmärgen - ”luissa ja
ytimissä”. Våra förstärkare var mycket måttliga angående
decibelnivån. De nivåer som nutida rockband använder är
mycket, mycket större i jämförelse med vårt bands decibelnivå. Jag tror
att ingen av åhörarna kunde ha fått en hörselskada av dem. Ändå tror jag att
vår musik har skadat min hörsel i någon
mån.
Jag spelade trummor och
sjöng i vår elgitarrband The Väinämöinens.
Att lära sig att spela trummor och sjunga i ett nybörjarband var för mig ett
inspirerande försök. Vi var alla nykomlingar inom bandmusik, de andra med sina
självgjorda gitarrer och radioförstärkare och jag med mina tamburiner och
slutslagna cymbaler, som vi satte på hemgjorda ställningar.
Trummisen använder alla sina
lemmar och hela sin kropp mycket då han spelar. Detta passade mig bra pga
gymnastikbakgrund och ledde till att jag
småningom ville och måste ha ett fullt trumset. Det måste jag köpa utan
föräldrarnas fulla stöd. Deras attityder var inte uppmuntrande, men de försökte
dock inte direkt hindra vår nya hektiska musiksysselsättning. (Förutom ett
fall: i skolan var en matematiklärares
utfrågning kanske gjort på min fars, rektorns initiativ). Vårt band fyllde våra dagar i skolan och mina
dagar och nätter hemma. Vi lärde oss mera engelska under bandövningarna än
under lektionerna. Vi lärde oss att samarbeta. Vi lärde oss att spela ensam och
tillsammans. Vi lärde oss att sjunga
solo och tillsammans. Vi blev under två och ett halvt års tid ett hyggligt
tonåringsband, som redan uppträdde som andra band på ett allmänt dansställe, ”tanssilava”. Det
andra bandet var en dansorkester bestående av fullvuxna musiker som var nöjda
med vårt inslag. Det var vi naturligtvis mycket glada och stolta över.
Att spela trummor i ett
elgitarrband betyder att trummisen ofta planerar början och slutet till
stycket, till stor del bygger berättelsens ramar, fortgång, stegringar,
sänkningar. Han bygger volym. Han skapar betydelser genom att ge accenter. Han
skapar intensitet. Trummisen inreder
dramascenen och belyser den.
Kommentit