Siirry pääsisältöön

Kujavuori 7 - Asuminen Kauppilaisen kanssa

Muutama viikko on kulunu. Meikä asuu jo tottuneesti Kauppilaisen omistamassa asunnossa, muutaman kilometrin päässä keskustasta. Kauppilainen on tullu kaupunkiin nelisen vuotta sitten. Sen vanhemmat on ostanu sille huoneiston, jonka isommassa huoneessa, olohuoneessa, se asuu. Mä saan siltä vuokralle toisen huoneen, se on pieni keittiö, joka on kerrostalon sisäpihan puolella – kapee hiljasen tuntunen soppi. Sieltä aukee yks ikkuna syvennyksineen kohti varjosta pihaa, jota ruskeet muurit reunustaa. Hyvä että tää on talon päädyssä. Niinku munkkikammio. Pihan näkeminen rauhottaa meikän mieltä. Siellä ei näy ketään. Jonkin verran ruohoo nousee halkeilleen vanhan betonin peittämästä pihanpohjasta. Halki pihan on vedetty pyykkinaru. Lintu heilahtaa ikkunan lähellä.

Toi Kauppilainen on kirjottautunu opiskeleen kieliä ja kirjallisuutta. Se ei anna vaikutelmaa hiku opiskelijasta. Niitä meikä on nähny kesällä asuntolassa ja karsiksilla. Ei. Se vaikuttaa mietiskelevältä ja omiin oloihin vetäytyvältä. Se hymyilee vähän pilkallisesti ku mä puhun sille laitoksista ja mun opinto-ohjelmasta. Keinuu mustassa keinutuolissa. Sillä on ilmeisesti jonkun naisen kutomat kirjavat tossut jalassa. Vetää piipusta savua ja kattelee ikkunaan tai hämärään seinään. Ei. Ei se vaikuta luonnontieteellisen aineen opiskelijalta. Jokut niistä on niinku täynnä jotain liika hönkää.  

Aamulla Kauppilainen tulee eteisen läpi mun huoneen ovelle ja koputtaa. Sillon kahdeksan maissa mä oon jo yleensä noussu, pukeutunu ja lähdössä laitokselle. Kun mä sanon ”joo”, se avaa oven ja laittaa virnistäen kädessään olevan pannun, jonka se ensin täyttää,  kiehuun liedelle. Jaha, sitä ollaan lähdössä !  Sillä on paksu villatakki päällä, ranteessa kotikutoinen ranneke ja kasvot hymynvirneessä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Take Care of Your Hands Pianist ! By Composer-pianist Dr. A S Hernesniemi